Norssi Roomassa

maanantai 4. toukokuuta 2015

Toinen päivä

Ensimmäinen kokonainen päivä alkoi hotellin aamiaisella. Aamiaispaikka oli idyllisen pieni. Aamupalan jälkeen lähdimme kohti Rooman päärautatieasemaa Terminiä, sieltä ostimme kolmen päivän kulkuliput ja lähdimme metrolla kohti Vatikaania. Vatikaanissa menimme ensimmäiseksi Pietarinaukiolle mutta päätimme, että emme mene vielä sisälle Pietarinkirkkoon, vaan saimme vapaa-aikaa.

Seuraavana oli vuorossa Vatikaanin museoihin tutustuminen. Jono museoille oli todella pitkä (monia satoja metriä) mutta onneksi opettajamme oli varautunut tähän varaamalla turistiryhmälle ajan. Sikstuksen kappeli oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Siellä oli myös hienot ja kuuluisat Rafaelin huoneet, emme kuitenkaan ehtineet nähdä niitä. Museoissa oli Egyptiläistä ja Assyriäläistä taidetta. Vatikaanin museoista siirryimme takaisin Pietarinkirkolle, sillä aamupäivällä jonot sisälle olivat 3-4 tuntia. Mutta illalla pääsimme jo melko nopeasti jonoa pitkin kirkon sisälle.

Pietarinkirkko on maailman toiseksi suurin kirkko. Sinne mahtuu kuitenkin kirkoista maailman eniten ihmisiä. Se on katolisten kirkkojen keskus. Pietarinkirkon kellotorniin olisi ollut ollut hieno mennä, mutta kello oli jo niin paljon, että sinne pääsy oli suljettu. Lähdimme vielä kävelemään Castel Sant Angeloon. Mutta museo ja linnoitus oli jo suljettu, joten lähdimme auringonlaskeutuessa porukalla syömään. Oli kiva syödä ensimmäistä kertaa porukalla. Syötyämme ravintolassa hyvin ja Rooman illan viilentyessä hyppäsimme bussin kyytiin ja hotelliin. Vielä illalla kokoonnuimme yhdessä vaihtamaan päivän kuulumiset ja nyt nukkumaan! Jalat kiittää!!!